Defenders, Delayers, Dinosaurs

Vilka partier representerade i EU-parlamentet tar klimathotet på största allvar? Climate Action Network Europe (CAN) har gjort en grundlig granskning. Ett parti i Sverige toppar rankningen…

Våra förtroendevalda – lokala, regionala, nationella, och på EU-nivå – har makten att göra någonting om klimathotet. Inför EU-valet har Climate Action Network Europe (CAN) granskat partierna representerade i EU-parlamentet. Efter granskningen har CAN kunnat dela upp parlamentsledamöterna i tre grupper:

DEFENDERS (”skyddare”) – en liten grupp som jobbar aktivt för att skydda EU-medborgare från klimatändringarna.

DELAYERS (”fördröjarna”) – en stor grupp som accepterar att det finns ett behov för åtgärder, men som ser inte behovet av att agera NU.

DINOSAURS (”dinosaurierna”) – en stor grupp som vägrar acceptera att det finns ett problem, som vägrar agera, och som t.o.m. jobbar aktivt för att förhindra att andra gör mer.

Titta nu på CANs sammanställning:

Läs hela rapporten här.

Var är du i debatten? Är du en defender, en delayer, eller en dinosaurier?

Om du bryr dig om klimathotet finns det bara ett parti i Sverige som förtjänar din röst i EU-valet! På engelska kallas ett sådant beslut a no-brainer!