Tryggt boende – för alla

Det är stormigt på den bostadspolitiska arenan just nu – med all rätt!

Med Centerns besked om att släppa kravet om fri hyressättning i nyproduktion har vi vunnit en seger, även om hotet finns kvar. Marknadshyror skulle innebära en katastrof för många av Sveriges hyresgäster, särskilt för de som redan är utsatta. Det pratas mycket om att punkt 44 endast gäller nyproduktion av hyresrätter men de flesta som tagit del av debatten har blivit varse om att det handlar om ett systemskifte som i slutändan drabbar alla hyresrätter. Det är att tillåta människor med stort kapital gagna sig på människor som inte kan äga sin bostad.

Det är en grundförutsättning för många att känna trygghet i sitt boende, och det gäller också att det finns bostäder att hyra. Lomma kommun har den lägsta andelen hyresrätter i Skåne med sina 11 procent i jämförelse med skånesnittet på 38 procent.

Det ska vara möjligt att hyra en bostad om livssituationen förändras, om man vill flytta närmare sin familj, eller kanske går i pension och vill sälja sin bostad. Det är också lönsamt för företag som vill rekrytera arbetskraft att det finns bostäder att hyra, för alla. Det innebär att det ska vara en bostad som är ekonomiskt rimlig att hyra. Är det nya bostäder som byggs i en attraktiv kommun kan vi räkna med ett positivt förhandlingsläge för en hyresvärd. Om endast 10 procent av nyproduktionerna är hyresrätter kommer konkurrensen ytterligare trigga priserna.

Vi vet att Moderaternas syn i Lomma är att du ska äga din bostad för att ingå i en standard, att med hyresgäster kommer otryggheten. Vi vill påstå att synen på våra medmänniskor är något som ytterst avgör hur bra en kommun kan vara att bo i. Bortom statistik och utmärkelser baserat på siffror. Vi vill tillbaka till värmen och den prunkande gemenskapen som bara ett samhälle med öppna hjärtan kan ha.

Det leder oss till en tredje viktig del i ett tryggt boende för alla, en jämlik och neutral fördelning av hyresrätterna. Vi vill därför återskapa ett kommunalt bostadsbolag i Lomma för privata hyresgäster, där alla kan ställa sig i kö till bostad på lika villkor. Lomma kommun har inte haft ett kommunalt bostadsbolag sedan 2008, och trots andra politiska krafter som försökt återinrätta ett har det inte räckt till. Därför är alla röster så viktiga, och vi tror att med vår kraft kan ett sådant bolag bli verklighet.

Vi fortsätter kampen för Sveriges hyresgäster, tillsammans börjar vi med att slopa alla förslag om marknadshyror.

Vi hoppas ni hänger med och samtidigt njuter av en skön sommar!

Vänsterpartiet Lomma