Senaste nytt

Privatisering av hemtjänst: ”Kvalitet och personalens arbetsvillkor försämrades över en natt”

En personlig berättelse om privatisering av hemtjänsten.

(Foton av Cristian Newman och rawpixel on Unsplash)

En ung kille i min omgivning började arbeta i hemtjänsten efter gymnasiet. Detta var innan han utbildade sig till sjuksköterska. Hemtjänsten drevs då i kommunalregi. Killen älskade jobbets upplägg som byggde på ett yrkesmässigt och vänligt förhållande gentemot de äldre, som kände honom och kände sig trygga med honom. De hade fullt förtroende för honom och såg fram emot hans dagliga besök.

Utöver att se till de äldres praktiska behov hade han oftast tid att prata en stund, lyssna och visa intresse. Det fanns tid att se dem som de människor de var och ge dem nödvändig bekräftelse helt enkelt. För många av de äldre ensamma var detta den enda mänskliga kontakten de hade under hela dagen.

Killen då kom in på sjuksköterskeprogrammet och slutade att arbeta inom hemtjänsten. En månad senare överlämnade kommunen ansvaret för hemtjänsten till ett privat vårdbolag. En kollega till honom på hemtjänsten kom in på utbildningen en termin senare och kunde därmed ge en förstahands berättelse om effekterna av denna privatisering.

Kvalitet på arbetets utförande och personalens arbetsvillkor hade försämrats över en natt. Tidigare fanns det 12 stycken som jobbade eftermiddags-/kvällspass. Direkt efter privatiseringen drogs det ner från 12 till 9 stycken. Ett par månader senare blev det neddraget ifrån 9 till 6 stycken. Det var fortfarande samma antal äldre att ta hand om men nu med en halverad personalstyrka.

Det infördes ett visst antal minuter per ’klient’ beroende på behov. Ingen betalning för transporttid mellan besöken. Ingen rast. Ingen anställningstrygghet. Timanställning men ingen garanti för ett visst antal timmar. Sämre lön. Ingen ersättning för varken övertid eller obekväm arbetstid. Många i personalstyrkan hade jobbat länge i kommunen men sökte sig nu vidare och ersätts av tillfällig oerfaren arbetskraft.

Vad blev effekterna för de äldre? De möttes av stressad hemtjänstpersonal. På grund av de många tillfälliga anställningarna möttes de äldre ständigt ny personal. Det viktigast av allt var att de oersättliga ’mjuka värdena’ också försvann över en natt. Alla dessa försämringar för de äldre kan kopplas till så kallad ’effektivisering’. En ’effektivisering’ gjord för att minska kostnader och maximera det privata företagets vinst.

Förtjänar inte våra äldre bättre?

Leslie Walke

 

Fotnot:

Tidigare i år publicerade Sveriges Kommuner och Landsting och Socialstyrelsen gemensamt den senaste rapporten med indikatorbaserade jämförelser av vården och omsorgen om äldre. Enligt rapporten, av 287 kommuner i Sverige, Lomma hamnar på:

284:e plats i bedömning av hemtjänst i sin helhet

283:e plats i bedömning av bemötande, förtroende och trygghet i hemtjänsten

232:e plats i bedömning av inflytande och tillräckligt med tid i hemtjänsten

 

Kopiera länk